Djävulen & Hall

21 februari 2018

Arr: Bo Ejeby förlag

Den sista drillen

Under denna helafton kommer vi att förflytta oss mellan den tyska småstaden Kaisersaschern och det kaliforniska Pacific Palisades vid Stilla Havet – med hjälp av myten om Faust som sålde sin själ till djävulen och de drillar som alltid ackompanjerat denna pakt.

Det är en resa som gör stopp i Franz Schuberts Wien, Viktor Rydbergs Göteborg, bluesens Mississippi och på Kurt Weills Broadway. Men som även kommer att bjuda på ett uruppförande av en av de vildaste musikscener som litteraturen känner – romanfiguren Wendel Kretzschmars simultana framförande av och föredrag om Beethovens pianosonat Op. 111 i Thomas Manns Doktor Faustus. En musik som får honom att så vanvettigt skrika »Drillkedjorna!« och så ursinnigt sjunga »Dim-dada! Dimdada!« att den framstår som ett musikens upplösande av sig själv.
Likt ett slut utan någon som helst återvändo …

MEDVERKANDE: Henric Holmberg skådespelare, Mia Edvardson sopran, Mikael Kjellgren pianist, Harald Svensson pianist,  Gunnar D. Hansson poet och litteraturvetare, Martin Nyström musikkritiker, PA Tjäder dramaturg.

Detta är ett program som inspirerats av läsningen av Lennart Halls bok Repliker. Några studier av musikalisk form. Tidigare har vi samtalat kring en pianosonat av Beethoven, en sång av Debussy, Sjostakovitjs 4:e stråkkvartett och Schönbergs Pierrot Lunaire.

 

Onsdag 21 februari kl 19.00

Entré 100 kr (kontant, kort, Swish). Ej förköp.

Välkomna!