Om Sjostakovitj och Tidens larm

05 oktober 2017

Arr: Ordverkstan

När Henric Holmberg en dag upptäckte att den världsberömda Brodskykvartetten spelade fel på en ton i sin skivinspelning av Dmitri Sjostakovitjs 4:e stråkkvartett blev det upptakten till en febril jakt för att få svar på frågan: Hur är detta möjligt? Vilket ledde till eftertanken: Spelar det egentligen någon roll? Kan ett halvt tonsteg vara hela världen? Kring det här stället i Sjostakovitjs stråkkvartett har vi byggt en helafton med paus som även vidgar sig till att omfatta hans åttonde stråkkvartett – och dess förkrossande starka uttryck för konflikten i att å ena sidan vara makten till lags. Och å andra sidan vara sig själv.

Är det möjligt att förställa sig i musik och samtidigt vara äkta? frågar vi oss. Ett ämne som fått ny aktualitet genom Julian Barnes omtalade roman om Sjostakovitj – Tidens larm – som kommer ut i svensk översättning i oktober.

MEDVERKANDE
Henric Holmberg, skådespelare
Paula af Malmborg Ward, tonsättare
Martin Nyström, musikkritiker och författare
Stråkkvartett från Musikhögskolan i Göteborg

Göteborgs Litteraturhus 5 oktober 19.00 Entré: 100 kr (kontant). Ej förköp

Vi är en grupp musikkunniga och musikintresserade som förra året gjorde två kvällar: ”Beethoven&Hall” och ”Debussy&Hall”. Anledningen till detta initiativ var att den legendariske musikteoretikern Lennart Hall, verksam vid Musikhögskolan, sammanfattat sitt vetande i boken ”Repliker. Några studier i musikalisk form”. Vi ville uppmärksamma boken.

Senare i höst, onsdagen 1 NOVEMBER, blir ämnet Arnold Schönbergs berömda Pierrot Lunaire.